onsdag 23. desember 2015

Kjøretøy og IoT

Hva skjer med bilbransjen når IoT-teknologier inntar transportmarkedet for fullt? Vil det på et eller annet tidspunkt bli forbudt å kjøre overhodet? I en artikkel utgitt ved Stanford-universitetet hevdes det at statsviterne Neil Malhotra, Ken Shotts og Sheila Melvin sier det kan komme til å skje.


Bilderesultat for internet of cars

Når vi snakker om selvkjørende biler tenker man fort på Google sine biler alene. Det vi imidlertid ser er at den ene tradisjonelt kjente bilprodusenten etter den andre nå legger store ressurser i å utvikle selvgående biler.
I realiteten har utviklingen mot selvgående biler allerede startet for «lenge siden.» Vi har allerede en rekke  automatiske sikkerhetssystemer i våre biler. Sjøl kjører jeg en Nissan Qashqai Tekna 2014-modell som har de såkalte Nissan Safety Shield-teknologier innebygd. Teknologien i min bil inkluderer sånt som automatisk nødbremsesystem, blindsonevarsling, bevegelsdetektorer, automatisk blending, filskiftevarsling og gjenkjenning av trafikkskilt. I tillegg til bevegelsesdetektor, automatisk nedblending av fjernlys samt varsling dersom sjåførenen begynner å bli trøtt. Bilen har også en smart parkeringsassisten som gjør lukeparkering til en lek. Du bare kjører tett opptil plassen du vil ha, så skanner bilen den for deg. Hvis den er stor nok, tegner den opp et bilde på skjermen, og du gjør så bare som du får beskjed om.  Bilen trenger ikke dine kjøreegenskaper for å gjøre jobben, den er med andre ord langt på vei selvkjørende og Nissan er slett ikke alene om nevnte systemer.

Hva skjer når bilprodusentene lager selvkjørende kjøretøy som kan bringe både varer og mennesker fra A til B trygt. Vil krav om førerkort fortsatt bestå? Vil vi i det hele tatt trenge privatbiler, vil vi på nytt oppleve at våre myndigheter innfører rasjonering på privatbiler eller vil det rett å slett bli «ut» å eie en privatbil? Vi har allerede sett tegn til at nye måter å tenke transport på brått påvirker gamle solide bransjer. Jeg tenker på hva Uber sin forretningsmodell nå ser ut til å tvinge drosjenæringen inn på nye tankesett.


Uansett hva som kommer, er det all grunn til å regne med at fagarbeidere og alle virksomheter som bygger sin inntjening på kjøretøy vil oppleve store omveltninger de nærmeste årene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar