tirsdag 3. november 2015

Internet of Things


Fremtidsrettet opplæring.

Som jeg tidligere har nevnt så det viktig for meg forsøke å gjøre opplæringen på VG1 elektrofag på katta enda mer fremtidsrettet enn det den er per nå. Mye tyder på at teknologi som inngår i det som defineres som "tingenes internet", eller "Internet of Things," IoT, absolutt fortjener å få plass i en fremtidsrettet opplæring på VG1-elektrofag . Allerede nå finnes det flere milliarder av "dingser," tilknyttet internett.  Noen spådommer antyder at det i 2020 vil  finnes mer enn 200 milliarder sammenkoblede enheter, tilkoblede ting og maskiner som kommuniserer med hverandre.

Tingenes internett.

Hva er så  IoT? Når man søker etter en helt klar definisjon av IoT viser det seg vanskelig å finne en definisjon som benyttes av "alle."Noen vil definere IoT som ett nett av "dingser," med en unik ID (ip-adresse), som er i stand til å overføre data over et nettverk uten at noen trenger å sette opp nettverksforbindelsen "manuelt."  Det som det synes å være noen lunde felles forståelse for, er at IoT består av "dingser" som kan kobles til et nettverk, enten for å motta eller dele informasjon. Nettverket dingsene er koblet til trenger for så vidt ikke være internettet, det kan være andre type nettverk også. Dingsene, eller tingene vil ved hjelp av sensorer kunne f.eks. registrere informasjon om posisjoner, bevegelser, trykk, temperaturer ol. for så å sende denne informasjonen til store datasystem som bearbeider innkommende data.  Dette kan igjen kan føre til at en hendelse finner sted basert på informasjon som er  samlet inn. Det finnes allerede eksempler på områder og systemer hvor noe blir registrert og overført via internett uten at noen manuelt har sørget for registreringen og overføringen. Tenk bare på systemene  knyttet til automatiske bomstasjoner hvor en ting og systemet bak tingen registrerer når bilen din passerer en bom og sender deg en faktura. Tenk på automatiske strømmålere som leser strømforbruket ditt. Alarmløsninger for hus, bil og båt, overvåkning av maskiner, bygninger og containere, nivåkontroll i tanker og kummer, flåtestyring og ordre i bil osv.
I smarte hus og i velferdsteknologien har allerede IoT gjort sitt inntog og vi kan forvente at stadig nye områder vil knyttes til bruk av IoT.
Kappløpet har startet. Storheter som Microsoft, IBM, Apple og Google har tillegg til Samsung, ARM, Intel, LG, Philips, Whirlpool og andre allerede vist at de vil satse stort på IoT framover.




"Intelligente biler"

Mercedes tenker IoT


Utfordringen min blir å finne en inngang til dette temaet slik at det på best mulig måte er tilpasset en VG1-elev sitt faglige ståsted. Jeg tenker at her vil det være nødvendig å gjøre noen begrensninger. For en elev som står ved begynnelsen av sin karriere innenfor et elektrofag tror jeg det vil være viktig å unngå å teoretisere opplæringen for mye. Jeg ser for meg å konsentrere opplæringen rundt "end- devicene"  i systemene som beskrives som IoT. 
Hvordan skal jeg da introdusere vg1-elevene for dingsene.  Jeg tenker meg en strategi som:
  1. La elevene erfare hvordan enkle dingser kan programmeres til å registrere innkommende signaler fra diverse sensorer.
  2. Lar elevene sørge for at innkommende data blir registrert og fører til en handling.
  3. Lar elevene koble dingsene til et nettverk for å kunne overføre data.


1 kommentar:

  1. Dette var interessant lesing. IoT som begrep har jeg aldri hørt om før. Kvelden gikk til å snoke rundt på nettet og finne mer ut av IoT. Det er en utvikling som bare er i startgropa vil jeg tro. Gleder meg til å høre mer om hva du vil finne ut av angående Internet of Things. Dine vg1 elever må få mye moro ut av å lære mer om temaet. Her er det vel bare fantasien som stopper på hva en sensor kan måle og hva dataen kan brukes til. Skjønner at det skjer mye informasjon som flyter rund en men som en likevel ikke greier å fange opp. Lykke til videre med hospiteringen.

    SvarSlett